Dag 298.. Goodbye England!

25 juni 2015 - Honselersdijk, Nederland

Helloooo peopleeee,

Ik zit op dit moment in de bus van Glasgow naar Londen. Het energie level heeft zijn diepte punt bereikt na drie nachten met in totaal 10 uur slaap, dat heb ik per nacht nodig niet verspreid over drie. De meeste slapen dus ik dacht laat ik alvast maar beginnen aan deze blog, want hij word lang!

Vrijdag was het dan eindelijk tijd voor de laatste twee examens van accountancy voor dit jaar. De eerste was om kwart over negen. Dus eerst even ontbeten en toen op tijd naar het lokaal gegaan. Het examen was niet heel lang en na een half uurtje was ik klaar. De examinator hield de deur van het lokaal open en liep toen mee de gang op. Ik snapte niet echt waarom maar toen vertelde die dat ie aan me paspoort zag dat ik uit Nederland kwam, en  hij had een jaar in Apeldoorn gewoond. Hij vroeg waar ik in Nederland woonde en daarna zij hij tot ziens en ging hij weer terug het lokaal ik. Nederland is dus toch nog wel redelijk geliefd.

Hierna naar het kantoor gegaan van de leraren voor de uitslag van het examen, dat is na een minuut namelijk al  bekend. Een hoop mensen uit me klas hadden het examen niet gehaald dus ik was echt enorm zenuwachtig maar toen ik aan de beurt was kreeg ik gelukkig te horen dat ik het examen had gehaald, zo opgelucht. Zat er echt over in de war aangezien ik geen herkansingen kan doen. Eenmaal klaar met m’n examen even naar me kamer gegaan en daarna met anika op zoek gegaan naar onze Engels docenten voor ons certificaat maar dat konden we om twaalf uur pas ophalen dus daar moesten we nog even op wachten. Dus even buiten gelopen, was lekker weer. Em een fotootje gemaakt voor de school. Daarna even naar me kamer gegaan. Om twaalf uur weer naar c blok voor ons certificaat en gedag te zeggen en te bedanken voor alle leuke lessen. We hebben zoveel geleerd dit jaar. Niet alleen Engels maar ook gewoon algemene kennis omdat de lessen vaak een thema hadden en we veel documentaires hebben gekeken. Toen we klaar waren met gedag zeggen even lunch gehaald in school en dit in woodlands gegeten. En toen was daar het moment om afscheid te nemen. Ik had namelijk m’n tweede examen en anika haar ouders kwamen haar om half twee ophalen. Ik had niet verwacht dat ik het er zo moeilijk mee zou hebben, we wonen tenslotte nog gewoon in hetzelfde land maar alsnog 200 km van elkaar vandaar. En we hebben de afgelopen tien maanden zoveel samen gedaan. Dus een traan was niet vermijden. Nog even een knuffel en toen was het tijd om te gaan. Lekker met me rooie oogjes naar m’n examen.

M’n tweede examen begon om kwart over een en was iets langer dan het examen wat ik deze morgen had. Ik denk dat ik na ongeveer een uurtje klaar was. Ik was de eerste in de klas die dit examen had, aangezien de rest hem pas vrijdag heeft. Maar het ging eigenlijk best wel goed. Ik had ook wel echt extreem veel geleerd en samengevat. Na het examen weer naar het kantoor en daar kon de docent me gelukkig blij maken met het feit dat ik ook dit examen gehaald had. 9 examens gehaald, de laatste nog even afwachten. De rest van me klas heeft deze week nog les en de aankomende weken her examens aangezien de meeste het niet allemaal in een keer hebben gehaald. Toen iemand uit me klas vroeg waarom ik het examen eerder deed zij ik , ja ik ga woensdag naar huis. Waarop de les van de klas begon: ik ga vanmiddag naar huis, en morgen weer en overmorgen haha

Na m’n laatste examen vrijdagmiddag was het dan officieel: zomervakantieeee. Na een heel interessant en nuttig jaartje school in Engeland, met leuke lessen, docenten en klassen. Ga de manier van lesgeven wel een  beetje missen. Uit school naar me kamer gegaan en begonnen met de grote klus waar ik zo geen zin in had: inpakken. M’n kamer was echt one big mess. Maar het inpakken ging eigenlijk redelijk snel. Na twee uur was zo goed als alles ingepakt en zag het er opeens wel heel kaal uit. Het is toch een beetje jouw kamer en het idee dat volgend jaar iemand anders in “jouw” kamer slaapt is een beetje aparte gedachte. Half zes even eten wezen halen, miste me eet maatje toen al. Na het eten voor de aller laatste keer geskyped. Ik ben benieuwd hoeveel uur we geskyped hebben in totaal dit schooljaar. Dusja het laatste uurtje Skype, vanaf morgen kan ik weer gewoon met jullie praten zonder een kut internet kabel die elke keer uit me lapto gaat waardoor we gemiddeld drie keer een Skype gesprek opnieuw moeten starten per avond. Na het skypen kwam melody uit school, ze moest een show doen. En hebben we gezellig zitten kletsen. Om tien uur was er een quiz beneden dus we besloten om daar aan mee te gaan doen.

De quiz was echt over hele random dingen. We moesten in groepjes werken en een meisje kwam echt zo naar me toe van je bent toch Nederlands, uhm ja, kan je me Nederlands leren, haha uhm waarom, ja ik ga naar Nederland verhuizen naar Rijswijk, ooh haha dat is nog creepy dichtbij ook. Dus toen hebben we voornamelijk geklets over Nederland. Ze gaat waarschijnlijk wel haar studie afmaken in Engeland maar ze verhuist dus naar Nederland.kan ook he. Na de quiz was het inmiddels twaalf uur dus melody en ik ging weer terug naar onze kamer. Zij ging nog even douchen en ik me film afkijke, the gives. Een aanrader als je ook divergent leuk vind want daar heeft het iets van weg. Om een uur was het wel weer ruim tijd om te gaan slapen.

Zaterdagochtend rond elf uur me bedje uitgerold en samen met melody gaan ontbijten en daarna samen naar dorp gegaan. Ik had beltegoed nodig en voor de rest gewoon een beetje rondgekeken. We eindigden in de h&m waar melody wilde dat ik setjes kleren voor haar samenstelde aangezien ik er verstand van heb volgens haar . Nou dat laat ik me geen twee keer zeggen aangezien zij letterlijk alles past. Dus een paar leuke dingetjes bij elkaar gezocht, in kleine maatjes inplaats van mannen truien maat xl die ze zelf koopt. Het stond allemaal heel leuk maar uiteindelijk nam ze alleen een kort broekje ma een uur in de h&m geweest te zijn, maar maakt niet uit. Daarna weer terug gegaan naar woodlands. Toen over campus gelopen want er was chi festival want de school bestaat vijftig jaar. Dus een beetje rondgelopen, ijsje gekocht, even naar de muziek geluisterd en toen weer naar binnen gegaan. Daar de laatste dingetjes voor Schotland ingepakt, camera opladen, het gebruikelijke. Om half zes een laatste keer avondeten gehaald op school.

Na het eten even omgekleed en toen richting het treinstation. Even wachten ol de andere. Toen bleek dat we eigenlijk een trein eerder hadden moeten hebben. Dus toen we op Barnham kwamen om over te stappen moesten we nog een half uur wachten. We waren alsnog nog wel in Londen. Het was denk iets meer dan anderhalf uur naar Londen Victoria. Toen moesten we vijf minuutjes lopen naad het busstation  had niet verwacht dat dat zo groot was, maar der gaan echt enorm veel bussen vanaf dat station. We  moesten even wachten en toen de  bus in. Het duurde even totdat we uit Londen waren, wat logisch is want het is altijd druk in Londen. Toen ik in de bus zat had ik wel zoiets van hoe ga ik hier in Gods naam in kunnen slapen. Sommige vielen vrijwel gelijk in slaap en ik zat daar echt klaar wakker. Dus maar muziek gaan  luisteren en geprobeerd te slapen maar lukte niet heek erg. Het was dus ook niet een van de beste ochtenden toen we om zeven uur aankwamen in Edinburgh en ik wel geteld dertig minuten had geslapen. Ik had het koud, was moe, had rillingen en was misselijk en dacht waarom was dit ookalweer een goed plan en hoe kom ik deze dag door. Maar na een koffie ging het al iets beter en gingen we opzoek naar het hostel om onze koffers te laten.  Het duurde even tot we het gevonden hadden maar uiteindelijk waren we er. We konde nog niet in checken maar we konden wel onze koffers daar laten. Eenmaal dat gaan was het tijd om de stad te gaan bekijken. Maar toen we de hoek om liepen zagen we een ander hostel en besefte een van ons zich dat we zojuist onze koffers bij het verkeerde hostel hadden gestalt. Dat was namelijk hetzelfde hostel als dat we hadden voor in Glasgow maar niet Edinburgh haha.  Toen maar besloten om onze koffers gewoon bij de eerste te laten totdat we konden inchecken bij de het goeie hostel haha. Ja we waren lekker bezig.

We besloten om eerst  gewoon een beetje rond te lopen aangezien een hoop dingen nog gesloten waren omdat het zo vroeg was. Toen het informatie punt open ging gezocht voor een rondleiding en er ook eendje gevonden. Die begon om elf uur dus daarvoor eerst even wat gegeten en nog wat rondgekeken. Rond elf uur begon de Tour, wat echt heel interessant en leuk was. Het duurde ongeveer drie uur en ging langs de meeste high lights van de stad. En wat achtergrond informatie over Schotland zelf en de geschiedenis en de regenten. De Tour guide maakte er gelukkig geen saai achtige school tour van. En na drie uur wisten we een hele hoop over de stad, waar j k rowling Harry potter heeft geschreven, waar Voldemort begraven ligt :) en hadden we zere voeten.

Na de Tour zijn we naar het hostel gegaan  om in te checken, maar daarvoor moesten we eerst naar het eerste hostel en zeggem dat we toch niet daar sliepen haha. Dus we besloten om te de verwarde toerist te spelen. Toen zij bevestigde dat de reserverings papieren die wij hadden niet van hun waren kon een gast achter due balie gewoon niet stoppen met lachen haha  en ik geef hem groot gelijk. Op dat moment vonden we het een beetje awkward maar daarna hebben we er om kunnen lachen. Hierna ingecheckt bij het goede hostel. Konden alleen nog niet naar de kamer want die werd nog schoongemaakt. Dus we gingen weer even de stad in. Opzoek naar een Tesco om wat te eten en drinken te kopen voor die avond. Eenmaal  dat gehaald terug naar het hostel en toen konden we wel naar onze kamer. Het hostel was eigenlijk een soort opgebouwd uit appartementen, waren zeg maar vier slaap kamers en daarmee deelde je een keuken en twee badkamers. Wat er allemaal wel goed uitzag, het had veel erger gekund.

In de keuken even wat gegeten en gedronken. Daarna weer de stad in gegaan want we wilde irn bru drinken, dat is een Schotse soft drink. Dus een random pub in gegaan, bleek de oudste pub van de stad te zijn, we moesten ons legitimeren toen we binnenkwamen om daarna limonade te gaan bestellen hahah. Toen ik het proefte herkende ik het, want anika en ik hadden het gekocht op koningsdag want het is namelijk oranje. Maar het is dus schots en het recept is geheim. Na de pub terug gaan naar het hostel en wat gegeten en gekletst en gewacht tot het donker was, we wilde namelijk de stad in het donker bekijken want heg werd gezegd dat dat mooi was, en dag was het ook zeker. Dus nog even een rondje door de stad gelopen en wat foto’s gemaakt en toen weer terug gegaan naar het hostel. Uiteindelijk gingen we om twee uur slapen, om de volgende dag weer om zeven uur op te staan, want we moesten de bus naar Glasgow halen. Dus eerst even ontbeten en toen ingepakt en naar het busstation. In de bus naar Glasgow met moeite me ogen open gehouden, was gelukkig niet zo heel lang. Eenmaal kn Glasgow de hele stad doorgelopen naar het hostel. Hier bagage gestalt en gewacht op een andere meisje die die dag met ins mee zou gaan die kwam vanuit Duitsland want daar was ze een paar dagen geweest. En toen om twaalf uur waren we ready om de stad te gaan bekijken. Eerst even naar toerist informatie gegaan om te vragen wat de beste plekjes waren en daarna even wat gegeten. Toen gingen we naar de kathedraal lopen, wat mog best een stukje was. En alles is zooo steil in die steden. Het is omhoog en weer naar beneden en weer omhoog. De kathedraal was wel echt heel mooi en daarna ook omhoog gelopen naar een begraafplaats achter de kathedraal wat heel hoog ligt waardoor je echt een enorm uitzicht hebt.  Dus dat was het lopen gelukkig waard.

Nadat we daar uitgekeken zijn we weer terug gelopen richting het centrum. Nog wat andere plekjes onderweg tegen gekomen. Toen hebben we de metro gepakt om naar de universiteit en een museum te gaan. Wel handig als zo’n stad een metro hebt. Binnen een paar minuutjes waren we er. Eerst naar het museum gegaan want dat ging bijna dicht. Daar een beetje rondgekeken. Was ook een gedeelte met Nederlandse schilderijen, niet dat ik er wat van herkende. Voor de rest een beetje rondgekeken, was wel een grappig soort kunstwerk in het midden van het museum, daar hingen allemaal witte plastic hoofden met verschillende gezichtsuitdrukkingen en gekleurde lichten erop. Toen het museum ging sluiten zijn we naar de universiteit gelopen want dat is best wek een heel mooi gebouw. Der was een afstudeer iets gaande dus allemaal mensen in nette kleren haha maar maakt niet uit.

Toen we daar alles gezien hadden besloten we om naar het hostel te gaan en in te checken. Het was ruim drie km terug naar het hostel en je kon met de metro. Maar de meeste wilde terug lopen maar ik en een ander meisje besloten om de metro te nemen. Dus wij waren eerder terug in het hostel, dus eerst ingecheckt en toen de kamers bekeken. Vier mensen sliepen op een vier persoonsnamen, ik was daar een van. En drie andere sliepen op een zaal met andere. De kamers waren wel gewoon schoon enzo. We sliepen op de achtste verdiepingen dus hadden een mooi uitzicht. De andere hebben er uiteindelijk twee uur o er gedaan om terug naar het hostel te komen, was ik even blij dat ik de metro had genomen. De andere de kamers laten zien en toen, inmiddels acht uur, opzoek gegaan naar een restaurant om te gaan eten. geëindigd  bij een Italiaan en een heerlijke pizza gegeten! Het was inmiddels 9 uur ofzo haha. Daarna nog een toetje en toen terug gegaan naar het hostel. Daar beneden in de bar nog wat gedronken en een soort spel gespeeld en toen naar onze kamer gegaan. Daar nog gekaart waardoor ik uiteindelijk pas om half drie sliep, de wekker ging om half zeven. Dus jullie kunnen denk wel raden hoe ik me vanochtend voelde.

Vanochtend om zeven uur was het tijd om weer richting de bus te gaan. Eerst nog even langs de supermarkt voor wat te eten in de bus en rond half negen stapte we in de bus. Vandaag konden we wel genieten van het landschap aangezien het heen donker was en nu niet. Het eerste stuk was echt heel mooi, nu is het weer wat platter, zijn net Manchester voorbij. Wel echt enorme moeite om me ogen open te houden.

Inmiddels is het donderdagmiddag en dacht ik laat ik deze blog maar even afmaken. De bus rit van Glasgow naar Londen duurde voor me gevoel behoorlijk lang, maar ik denk dat dat kwam omdat we tussendoor niet de bus uit konden. Maar rond zes uur waren we dan eindelijk in Londen! Eerst heel Londen door gereden wat even duurde aangezien er elke 300 meter een stoplicht. Eenmaal bij het bus station eerst even naar  Victoria station gelopen en daar eerst een wc opgezocht . Daarna even gecheckt hoe laat we de trein moesten nemen en toen even wat wezen eten bij de Mc Donalds. Daarna moesten we nog anderhalf uur wachten op de trein, we miste hem alsnog zowat omdat we op het verkeerde platform waren maar we hebben het gered, om kwart voor negen gingen we op weg naar Chichester. We moesten op Hove even overstappen en toen rond elf uur kwamen we in Chichester. Die meiden liepen even mee naar Woodlands en toen was de geweldige trip naar Schotland over! Heb echt een geweldige tijd gehad en ben heel blij dat ik ben gegaan!!

Eenmaal op me kamer even koffertje uitgepakt, en gelijk me bedje in gedoken, was echt kapot moe en kon wel wat uurtjes slaap gebruiken! Maar een hele lange nacht was het niet want om zes uur ging me wekker alweer. want ik had nog wel wat te doen voordat paps kwam. Eerst even gedoucht, laatste dingetjes ingepakt en toen om negen uur papa opgehaald bij het treinstation! wat was ik blij om hem weer te zien, wat heb ik je gemist pap! Eerst even terug naar school gegaan om te ontbijten want dat hadden we beide nog niet gedaan en daarna even naar het centrum gegaan. Even rondgelopen en genoten van het mooie weer. Nog even door het park gelopen en toen weer even terug gegaan naar Woodlands. Nog even wat dingetjes ingepakt. Je blijft namelijk spullen vinden in je kamer en je blijft maar zeggen ohja dat moet ook nog mee. Ik was dan ook enorm blij toen ik alle koffers en tassen dicht kon doen en wist dat alles erin zat. Daarna even wat foto's wezen maken met Melody en toen nog even het dorp in gegaan om wat te eten.

Hierna weer terug naar Woodlands gegaan en afscheid genomen van Melody! Wat ga ik haar missen! 10 maanden lang hebben we samen een kamer gedeeld, gelachen, gekletst, samen naar Nederland! Een speciale vriendschap die we hopelijk zou kunnen houden door te blijven skype! Ik ben heel blij dat ik Melody als kamergenoot heb gehad! Nadat we afscheid hadden genomen even me kamer laten controleren, of ik alles goed had achter gelaten. En daarna was het tijd om richting het station te gaan.Het was zo'n raar gevoel toen ik voor de laatste keer me kamerdeur dicht deed en wist, hier kom je niet meer terug. Ik heb zulke leuke momenten gehad in die kamer, films gekeken met Anika, enorm gelachen met  Melody. het gaat een beetje voelen als jouw kamer, en het feit dat volgend jaar iemand anders erin slaapt is best wel raar.

Maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Dus we gingen richting het trein station, met twee koffers, twee handbagages en nog een rugzak. Nu is de weg naar het station helemaal niet lang, maar met al die bagage duurde het voor me gevoel zooo lang. Maar we hebben het gehaald. Toen even kaartjes kopen wat een eeuwigheid duurde maar even na drieën zaten we in de trein. Ongeveer een uurtje later stapte we uit bij Gatwick. Eerst naar de andere terminal en toen even naar de klanten service van easy jet. Want me bagage was iets te zwaar. dus ik moest even gaan vragen hoe duur dit zou kosten. Het bedrag wat er genoemd werd veroorzaakte me zowat een hartaanval want je betaald per kilo 10 pond extra! En ik had ongeveer 8 kilo teveel.

Dus we moesten even gaan bedenken hoe we dit gingen oplossen. Uiteindelijk zij de vrouw bij de balie nou ik voeg wel een extra bagage toe voor 30 pond en dan mag je 60 kg maar je hoeft niet perse drie koffers te hebben, want ons een hele hoop geld scheelde! Toen in de rij gaan staan om koffers in te checken, wat ongeveer een half uurtje duurde en toen dat eenmaal gedaan was konden we door de scan. Daar werd papa natuurlijk nog weer even extra gecheckt zoals meestal. Ze vertrouwde ze schoenen niet helemaal haha. Maar toen dat ook gedaan konden eindelijk even lekker wat gaan drinken. Alles was geregeld haha. Daarna nog even wat gegeten en toen konden we naar de gate. De vlucht was een paar minuten vertraagd maar volgens mij heeft de piloot even flink gas gegeven want dit was de korste vlucht ooit. En even na tienen lande we weer in Nederland, vlucht nummer 14 zat erop. En voorlopig stap ik ook niet meer het vliegtuig in!

Eenmaal op schiphol moesten we even in de rij staan voor de paspoort controle want ze veranderen natuurlijk alles op schiphol en volgens mij gaat dat nog niet helemaal zoals het hoort. Maar eenmaal door de controle de bagage van de band gehaald en toen door de deuren en yeaaah daar waren Mama, Jill en .. Daphneeee :)) Wat leuk en verassing, altijd weer die verassingen haha. Maar was echt heel leuk dat je erbij was!! Was zo blij om  jullie weer te zien! En ik had een ballon haha :) voelde echt als thuiskomen! Weer heel schiphol doorgelopen naar de auto, nog even foto's genomen bij I amsterdam en toen in de auto en naar huis. Thuis koffers op me kamer gezet, wat nog wel even gaat duren voor het uitgepakt is. Toen nog even tv gekeken, gedoucht en toen lekker me eigen bedje ingedoken. Home Sweet Home!!

Ik kon wel wat slaap gebruiken dus ik werd vanmiddag om een uur pas wakker haha. Toen even wat gegeten en al me spullen naar boven gebracht. Ik heb niet echt bepaald zin om alles op te gaan ruimen maar het zal toch moeten gebeuren. Vanmiddag een beetje op de bank gehangen, wat tv gekeken, en een paar dingetjes alvast uitgepakt. En daarna begonnen met het verder schrijven van deze blog. Net weer gezellig met ze vieren gegeten, iets wat ik gemist heb in Engeland.

Het schooljaar zit erop, het is voorbij! Ik heb echt tien enorm leuke maanden gehad. Zoveel mensen leren kennen, zoveel leuke dingen gedaan, zoveel steden bezocht. Ik ben zo blij dat ik besloten heb om te gaan! Het begin was niet al te makkelijk en heb wel eens gedacht waar ben ik aan begonnen. Maar ik kan nu terug kijken op 10 geweldige maanden! Misschien is dit het einde van mn blog, misschien ook niet, we zullen het zien! Voor de mensen die mijn blog trouw zijn blijven, bedankt! Het was heel leuk om te zien dat mensen het blezen lezen en geinteresseert waren in mijn ervaringen in Engeland!

Byeeee